„Ale Cantare” w Szczecinie z nagrodą
II miejsce i „Srebrne Pasmo” zdobył zespół wokalny „Ale Cantare” na międzynarodowym festiwalu sakralno-pasyjnym w Szczecinie w kategorii chórów jednorodnych. W dniach 31 marca – 2 kwietnia 2023 r. formacja żeńska z Płoskiego (Gmina Zamość) wzięła udział w konkursie festiwalowym, w którym zaprezentowało się łącznie aż 11 chórów: 8 polskich i 3 zagraniczne – z Hiszpanii, Litwy i Ukrainy. Poziom wokalny „Ale Cantare” pod dyrekcją Barbary Rabiegi zdobył wielkie uznanie, co przełożyło się na ten sukces. Ponadto, poza konkursem zaprezentowało się kolejnych 15 wykonawców. Festiwal był ogromnym wydarzeniem artystycznym nie tylko dla miasta Szczecina i województwa zachodnio-pomorskiego, ale i całego polskiego Pomorza.
Festiwal rozpoczął się w piątkowy wieczór, 31.03.2023 r., koncertem inauguracyjnym, pt. „Szczecin wita Chóry” w kościele garnizonowym pw. św. Wojciecha w Szczecinie. Jubileuszowy X. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralno-Pasyjnej trwał 3 dni. Zgromadził aż 26 wykonawców, z czego 11 chórów wzięło udział w przesłuchaniach konkursowych. Do Szczecina zjechali artyści wokalni i muzyczni nie tylko z dużych miast Polski, jak Bydgoszcz i Warszawa, ale też z Wejherowa (woj. pomorskie), Gryfina (woj. zachodnio-pomorskie) i Polkowic (woj. dolnośląskie), a nawet z obszarów wiejskich, jak Gmina Włoszakowice (woj. wielkopolskie, pow. leszczyński). W konkursie nie zabrakło zagranicznych formacji wokalnych, reprezentujących hiszpańską Barcelonę, litewskie miasteczko Soleczniki i ukraiński Lwów. Natomiast Zamojszczyznę i całą Lubelszczyznę reprezentował żeński zespół wokalny „Ale Cantare” z Płoskiego, funkcjonujący pod skrzydłami Gminnego Ośrodka Kultury Gminy Zamość. Chóry oceniało międzynarodowe Jury złożone z 4 osób doświadczonych w tematach wokalu i śpiewu chóralnego.
Dyrygentka, Barbara Rabiega, na potrzeby przesłuchań konkursowych wybrała do prezentacji 4 pieśni: „Stabat Mater” Giuseppe Tartini’ego, „Parce Domine” Feliksa Nowowiejskiego, „Ave Virgo Gloriosa” Marka Raczyńskiego oraz „In Monte Olivetti” Giovanni Martini’ego. Wszystkie utwory w głosach „Ale Cantare” wybrzmiały perfekcyjnie, pomimo że zespół pojechał do Szczecina w okrojonym składzie zaledwie 13 wokalistek i dyrygentki (na co dzień skład liczy ok. 25 głosów). A jednak „13-tka” okazała się szczęśliwa, bo dała zespołowi wysokie II miejsce / „Srebrny Dyplom”. Nasze „Cantarki” ustąpiły pola jedynie dwóm formacjom: Studenckiemu Chórowi Lwowskiego Kolegium Muzycznego „Dziewczęce Marzenia”, który zdobył „Złote Pasmo” i I miejsce, a także zdobywcy Grand Prix, tj. męskiemu Młodzieżowemu Zespołowi Kameralnemu „Gregorianum” z Warszawy.
3-dniowe uczestnictwo w szczecińskim festiwalu nie ograniczało się dla „Ale Cantare” jedynie do udziału w konkursie. Organizator zobligował wszystkich uczestników do dodatkowego koncertowania w wybranych punktach Szczecina i okolic. Łącznie nasze „Ale Cantare” wystąpiło w 4 miejscach: na Uniwersytecie Szczecińskim, w kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Szczecinie, w Muzeum Historii Szczecina oraz w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w podszczecińskiej miejscowości Gardno. Wszędzie wokalistki z Zamojszczyzny wzbudzały zachwyt bardzo wysokim poziomem artystycznym wykonanych utworów. Na koniec w Bazylice Archikatedralnej pw. św. Jakuba Apostoła odbyły się koncert specjalny „Ein Deustsches Requiem” J. Brahmsa i koncert finałowy, gdzie każdy wykonawca wykonał po jednym utworze, a także ogłoszono werdykt Jury i wręczono nagrody. Organizatorem wiodącym wydarzenia była szczecińska „Fundacja Morze Kultury”.
Niecierpliwie czekamy na kolejne wielkie sukcesy naszej gminnej żeńskiej formacji z Płoskiego.
Gminny Ośrodek Kultury Gm. Zamość w Wysokiem: J. Kalbarczyk i M. Sokołowska
Zdjęcia organizatora: Festiwal 2023 – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralno-Pasyjnej w Szczecinie (pasyjny.pl)