Elitarne srebro dla „Ale Cantare”
Tym razem w Grójcu udało się chórzystkom z Gminy Zamość zachwycić jurorów i publiczność podczas Festiwalu Pieśni Sakralnej. Zespół „Ale Cantare” z Płoskiego wystąpił w kategorii „chórów”, gdzie przez sito kwalifikacji dostało się tylko 6 znakomitych formacji chóralnych, w większości z Warszawy. Tylko 2 zespoły reprezentowały małe miejscowości, w tym „Ale Cantare”. Nie przeszkodziło to wokalistkom z Gminy Zamość zdobyć nagrodę „Srebrnego Pasma”, przodując w tym elitarnym gronie.
XXI Ogólnopolski Festiwal Pieśni Sakralnej w Grójcu zorganizowało Stowarzyszenie „Fletnia Pana” – https://festiwal-grojec.pl/. To doroczne przedsięwzięcie na przestrzeni lat stało się prestiżowym wydarzeniem artystycznym o randze krajowej. Z czasem festiwal budował nie tylko swój pozytywny wizerunek, ale i rozbudowywał strukturę kategorii konkursowych, których było w tym roku aż 10. Festiwal odbył się w ostatni piątek maja (26.05.2023 r.) i trwał cały dzień, od rana do późnej nocy, a poziom artystyczny okazał się bardzo wysoki. Zespół wokalny „Ale Cantare” z Gminy Zamość wystąpił w kategorii „chórów”, obok pięciu innych formacji, z których cztery reprezentowały stolicę, a pozostałe kolejno Gminę Zamość i Piaseczno (a konkretnie Parafię Zalesie Dolne). Nagrody „Złotego Pasma” i „Srebrnego Pasma” wyśpiewały po 2 chóry ex aequo. Nasze wokalistki z „Ale Cantare” zdobyły srebro ex aequo z warszawskim chórem Akademii Katolickiej, ustępując jedynie Kameralnemu Chórowi Politechniki Warszawskiej i Chórowi Akademickiemu Uniwersytetu Warszawskiego. Kilkunastoosobowy zespół z Gminy Zamość odnalazł się doskonale w elitarnym gronie liczniejszych chórów z W-wy i woj. mazowieckiego.
To już kolejny sukces dziewczyn z „Ale Cantare”, amatorskiego zespołu wokalnego z podzamojskiej wsi Płoskie w Gminie Zamość. Formacja pod fachowym okiem instruktorki i dyrygentki, Barbary Rabiegi, od kilku lat utrzymuje bardzo wysoki poziom artystyczny, którego nie powstydziłby się żaden profesjonalny chór zawodowy. To nie pierwsze „srebro” dla „Ale Cantare” w tym roku – pierwszy sukces z serii „srebrnej passy” miał miejsce w Rzeszowie, potem w Szczecinie, a teraz w Grójcu, brawo!
Występy konkursowe odbywały się w grójeckim kościele Miłosierdzia Bożego. Chóry rozpoczęły swe prezentacje późnym popołudniem. Każdy wykonawca miał kwadrans na wykonanie przygotowanych pieśni. Zespół „Ale Cantare” wykonał 4 utwory religijno-sakralne: „In Monte Olivetti” Giovanni Martini’ego, „Ave Virgo Gloriosa” Marka Raczyńskiego, Julio Dominquez – Lux fulgebit oraz Laudate Dominum. W 5-osobowym Jury zasiadały m.in. autorytety naukowe, jak prof. Katarzyna Sokołowska, dr Jakub Szafrański i dr Bożena Magdalena Mrózek. Ocenie poddano głównie dobór repertuaru pod względem wartość sakralnej, interpretację, intonację, emisję, dykcję, brzmienie chóralne i ogólny wyraz artystyczny. Nagrodę Grand Prix, czyli „Złotą Harfę”, zdobył Kameralny Chór Politechniki Warszawskiej.
Festiwal w Grójcu był okazją do wymiany doświadczeń oraz miejscem, w którym młodsi mogli zainspirować się kunsztem starszych (i odwrotnie), a mniej doświadczeni mieli okazje nauczyć się czegoś nowego od bardziej doświadczonych. Oczywiście, płoszczański zespół „Ale Cantare” z Gminy Zamość wystąpił tu w roli tej „starszej” i bardziej doświadczonej formacji.
Gminny Ośrodek Kultury Gminy Zamość w Wysokiem: Małgorzata Sokołowska i Jarosław Kalbarczyk; zdjęcia organizatora.
P.S. Zespół wokalny „Ale Cantare” z Płoskiego funkcjonuje w ramach działalności kulturalnej Gminnego Ośrodka Kultury Gminy Zamość z siedzibą w Wysokiem.