
Niezapomniana „Baśniowa Przygoda” 02.12.2023 r.
W sobotę, 2 grudnia 2023 r., w bogato wystrojonym Gminnym Ośrodku Kultury Gminy Zamość w Wysokiem odbyła się bajkowo-andrzejkowa zabawa dla dzieci, pt. „Baśniowa Przygoda”. Andrzejki to wieczór wróżb w wigilię św. Andrzeja. W Polsce obchodzenie andrzejek jest jesienną narodową tradycją. Wróżby i obrzędy andrzejkowe są bardzo lubiane przez dzieci, wprowadzają w codzienną rutynę nutę magii i tajemniczości. Pomimo złej pogody, sypiącego gęstego śniegu i zasypanych ulic do GOK-u dotarła całkiem fajna grupka niemal 40 dzieci wraz z opiekunami, czyli łącznie ok. 70 osób.
Większość dzieci była przebrana w kostiumy m.in. księżniczek, Czerwonych Kapturków, motyli, wróżek i bohaterów kreskówek, ale wśród tych wszystkich postaci na szczęście był też jeden Policjant więc wszyscy czuli się bezpiecznie. Natomiast, wśród rodziców tylko jedna mama odważyła się przyjść w przebraniu – to była …czarownica albo baba-jaga, czego nie omieszkał zauważyć gospodarz imprezy, Dyrektor GOK-u, Jarosław Kalbarczyk, który na koniec wręczył kreatywnej mamie drobny upominek za zaangażowanie. Tymczasem początek zabawy poprzedziło przedstawienie ekipy współgospodarzy spotkania, czyli wróżek-animatorek w osobach pań Agnieszki, Ewy i Małgorzaty, które wystąpiły w okazałych bajkowych sukniach do samej ziemi. Zachęcały wszystkich do wspólnej zabawy i korzystania z dwóch foto-budek tematycznych. Przedstawiono dzieciom również gościa specjalnego w osobie nad wyraz wyrośniętego Krasnoluda, który odegrał wiodącą rolę w dalszej części programu. Po powitaniu rozpoczęto pierwszą zabawę, tj. wielkie poszukiwania „czekoladowych złotych talarków”, ukrytych w różnych zakamarkach Sali. Trzeba było znaleźć wszystkie i zjeść lub zachować na później. To rozbrykało małe towarzystwo, które z chęcią zaangażowało się w „Krasnoludowe Harce”. Krasnolud Konrad w bojowym hełmie i prawdziwym mieczem u pasa przygotował dwie grupowe konkurencje sprawnościowe. Wszystkich podzielono na dwie rywalizujące grupy. Celem gry o nazwie „Przejście przez rzekę” było przeprowadzenie drugiej osoby z opaską na oczach po zawiłych wysepkach wartkiej rzeki, przy czym rolę wysepek odgrywały papierowe koła. Druga konkurencja, „Wyścigi Krasnoludów w Hula Hop” polegała na szybkim drobieniu w okręgu hula-hop, które było ciągnięte na sznurku przez partnera w zabawie. U celu następowała zamiana i „drobienie” z powrotem. Kolejnym punktem programu była interaktywna pogadanka z następnym gościem specjalnym, czyli człowiekiem lasu, Jarosławem Kuchtą, znanym jako „Drzewiasty”, który opowiedział o mieszkańcach lasu i zaprezentował dźwiękowe wabiki na zwierzęta, a nawet pokazał jak wzniecić ogień bez pomocy zapałek czy też zapalniczki za pomocą tzw. krzesiwa. Pogadance towarzyszył pokaz multimedialny ze zdjęciami zwierząt leśnych. Oczywiście, nie mogło zabraknąć w programie zwyczaju lania gorącego wosku przez dziurkę od klucza (symbol tajemnicy i płodności) do naczynia z wodą, a potem wróżenia przyszłości z kształtów odbitych na ekranie przez światło przepuszczone przez zastygłą woskowinę. Na półmetku zabawy nastąpił też wybór króla i królowej balu na podstawie ogólnej oceny wizualnej kostiumów, której wspólnie dokonały wróżki z GOK-u i szef ekipy gospodarzy. Zadanie było trudne, bo wymagało wnikliwej analizy strojów dzieci od stóp do głów. Nagrodą były berła królewskie w postaci ogromnych lizaków w kształcie kuli. W końcu król i królowa otrzymali zasłużone brawa i można było zacząć kolejną zabawę z wróżeniem – „spacer bucika”. Dziewczęta, a potem chłopcy, ustawiali rzędem swoje buciki w stronę wyjścia, a osoba, której but dotarł jako pierwszy do progu, znajdzie pierwsza męża lub żonę. Na progu czekała wróżka z serduszkiem i szpilką, które przepowiada imię przyszłego partnera życiowego. Kolejna zabawa pod nazwą „Śladami czarodzieja” polegała na tańcu w parach na gazecie, którą co kilka minut składano na pół, aż uzyskano najmniejszy kwadracik umożliwiający taniec pary już tylko na paluszkach. Przed końcem spotkania ogłoszono jeszcze komunikat, że rumak króla zgubił 3 podkowy, a dla znalazców przewidziano cenne nagrody. I znowu dzieci rozbiegły się po Sali, by po chwili odkryć znalezione zguby. Na koniec odpalono zimne ognie, rozdano balony i zaczęto tańce-wygibańce. Na dzieci czekały też słodkie przekąski i cieplutka herbatka. Niewątpliwie, „Baśniowa Przygoda” w GOK-u bardzo się podobała małym uczestnikom, pozwoliła wszystkim przenieść się na chwilę w świat marzeń, fantazji, bajek i polskich tradycji andrzejkowych. To sobotnie popołudnie było naprawdę magiczne i niezapomniane.
Gminny Ośrodek Kultury Gminy Zamość w Wysokiem: Małgorzata Sokołowska, red. JK